A téli hideg beköszöntével, aki gépjárműbe száll annak fel kell készülnie arra, hogy az útviszonyok merőben megváltozhatnak, ráadásul teheti mindezt rendkívül gyorsan. Egy hirtelen hózápor, vagy adott útszakaszon a lefagyás sok galibát okozhat még a tapasztalt sofőröknek is. Éppen ezért nem árt minden olyan helyzetre felkészülni, amellyel a változékony téli időjárásban csak szembekerülhetünk. Az alábbiakban a téma iránt érdeklődők néhány jó tanácsot kaphatnak a téli vezetéshez.

Hólánc mindig jól jöhet

Aki hegyvidéken, a hókotrók által ritkábban takarított területen lakik, annak érdemes lehet egy pár hólánc beszerzése. Ez azért is lehet javasolt, mert a közútkezelő a sok csapadék, illetve hóátfúvások miatt egyes szakaszokon kötelezővé teheti a hólánc használatát.

A külföldi sítúrára indulók esetében ez hatványozottan igaz, hiszen a határátlépést követően akár egy rutinellenőrzés során is kérhetik a hóláncfelmutatását, mint kötelező kellék.  Ilyen utak előtt érdemes a lánc felhelyezését is begyakorolni, hogyha a szükség úgy hozza, ne helyben kelljen silabizálni az útmutatót.

Figyeljünk jobban az akkumulátorra

A hidegebb idő beköszöntével az akkumulátorok esetén könnyen előfordulhat, hogy nagyobb kapacitásvesztésen esnek át és akár egyik napról a másikra nem indul el gépjárművünk.

Ilyenkor jól jön, ha van kéznél egy bikakábel a csomagtartónkban, amivel egy másik autóról még be lehet indítani a motort, vagy akár egy töltő is hasznos lehet az akkumulátor feltámasztáshoz.

Az akkuforgalmazók szerint négy év felett már minden nap ajándék az akkumulátorok életében, de csere előtt azért még érdemes beméretni a régit, hogy nem-e valami elektromos fogyasztó vagy netán a hibás generátor okozta-e a hirtelen merülést.

Fagyállóval a fagy ellen

A desztillált víz, valamint a nyári szélvédőmosó folyadék könnyedén szétrepesztheti a tartályt, menet közben pedig odafagyhat a szélvédőre. A mínuszok közeledtével első lépésként téli folyadékot (kék színű) szükséges tölteni a mosótartályba. Ez a vízen kívül alkoholt, glikolt és illatosító anyagot tartalmaz, és rendszerint -19 fokig fagyálló.

Mindenképpen ellenőrizzük és kopás estén cseréljük az ablaktörlő lapátokat, mert a téli hónapokban fokozott igénybevételnek lehetnek kitéve. A téli korábbi sötétedés miatt ugyanez érvényes a fényszóróizzókra is.

Elengedhetetlen tartozék továbbá a jégkaparó, ebből érdemes gumis ablaklehúzóval és kefével kombinál verziót választani.

Ne becsüljük le a fagyokat

A tartós hideg időjárásban célszerű a gépjárműveken felhajtani az ablaktörlőket, hogy ne fagyjanak az üveghez, mert bekapcsolásnál leszakadhat a gumi betétjük, vagy ami még rosszabb tönkremehet a motorjuk is.

A régebbi központi zár nélküli autókhoz egy zár jégoldó is hasznos kellék lehet, de figyeljünk arra, hogy ne az utastérben, hanem otthon tároljuk.

A szilikonspray szintén hasznos kiegészítő, a gumitömítéseket lefújva azok nem fagynak hozzá az ajtóhoz.

Sok baj okozója lehet a télen behúzva hagyott kézifék is, emiatt érdemes a kocsit sebességben (automatáknál P-állásban) hagyva leparkolni havas-jeges időben.

Induljunk megfontoltan

Az akkumulátor kímélése érdekében a hidegben induláskor ne legyenek bekapcsolva fogyasztók. A motort fél percnél tovább felesleges álló helyzetben melegíteni, sokkal jobb, ha rögtön elindulunk, és óvatos gázkezeléssel, a magas fordulatszámokat kerülve hagyjuk elérni az üzemi hőfokot.

Figyeljünk az útviszonyokra

A téli időjárás a legtapasztaltabb sofőröket is megtréfálhatja, ezért már indulástól figyeljünk a változékony útviszonyokra. Szemre ugyanis nagyon nehéz megállapítani, mennyire csúszik egy gyanúsan fénylő útfelület, ezért lassú tempónál érdemes néhány apró fékezéssel felmérni az autó tapadását. Ha tapadás híján nehezen indul el az autó, finoman kezeljük a gázt, mély havon viszont csak kikapcsolt kipörgésgátló mellett, több fordulat után tud megkapaszkodni a gumi, elakadásnál pedig egyedül a hintáztatás segít.

Semmi hirtelen mozdulat

Elindulásnál és lassításnál is az egyenes kormányállás mellett a legjobb a tapadás, ennek elvesztése esetén az ABS nélküli autóknál a fékpedált pumpálva érhető el a leghatékonyabb lassulás.

Amikor kanyarban a kocsi orra indul meg (alulkormányzottság), nem szabad még jobban ráhúzni a kormányt, inkább tartsunk vagy tekerjük vissza, enyhe fékezés mellett.

Amikor az autó fara kezd kicsúszni (túlkormányozottság), lassítás helyett gyors ellenkormányzás menthet a helyzeten. Mindezt érdemes vezetéstechnikai tanfolyamon kipróbálni az első éles helyzet helyett.

Csúszós utakon a legfontosabb, hogy igyekezzünk kerülni a hirtelen mozdulatokat, vezessünk a szokottnál is körültekintőbben, jól megválasztva a kanyarsebességet és féktávot.

Összefoglalva:

A téli mínuszok a tapasztalt sofőröket is megizzaszthatják, ezért a legfontosabb, hogy a szokottnál is körültekintőbben vezessünk, félretéve a berögzült rutinokat, hiszen a változékony időjárás, változó útviszonyokat eredményezhet, ami akár perceken belül is változhat.

Amennyiben mégis bekövetkezne a baj, érdemes a legjobb segítséghez fordulni, ezért hívja bátran a Csupi Autómentőt a + 36 70 62 62 777-es telefonszámon éjjel-nappal és a segítség szinte rögtön indul is Önért.